
 

  

 
 

 

Broadcasting Authority of Ireland 

 

Broadcasting Complaints Decisions 

March 2014 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Broadcasting Complaints Decisions  
 
Under the Broadcasting Act 2009, viewers and listeners can complain about broadcasting content 
which they believe is not in keeping with broadcasting codes and rules. In line with the complaint 
process, the viewer or listener should direct their complaint to the broadcaster in the first instance 
with regard to the broadcaster’s Code of Practice for Handling Complaints, a policy which each 
broadcaster has available on its website. If a viewer or listener is not satisfied with the response 
from the broadcaster or if the broadcaster does not respond within the timeframe provided in their 
Code of Practice (usually 21 days), then the viewer or listener can refer the complaint to the BAI 
for consideration.  
 
In assessing complaints, and having regard to the codes and rules, the BAI considers all written 
material submitted by the relevant parties together with the broadcast material. Complaints are 
assessed at Executive level and/or by the Compliance Committee of the Authority. The details of 
the broadcasting complaints decisions reached by the BAI are set out in this document. 
 
At its meeting held on 4th March 2014, the Compliance Committee rejected nine complaints while 
one complaint was resolved by the Executive at a meeting held in February 2014. 
 
 
 
 

www.bai.ie 2 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Contents 
 
Rejected by BAI Compliance Committee..................................................Page 4 
 
• 96/13 – Mr. Pat Murphy: Newstalk: The Pat Kenny Show: 6th November 2013 

• 100/13 – Mr. Michael O’Shea: RTÉ Radio One: Marian Finucane Show: 22nd September 2013 
 

• 104/13 - Mr. John Lynch: RTÉ One: 6.01 News: 27th November 2013 
 

• 106/13 – Mr. Phillip Russell: RTÉ One: 6.01 News: 27th November 2013 
 

• 107/13 – Mr. Joseph Smith: RTÉ One: 6.01 News: 27th November 2013 
 

• 108/13 – Mrs. Catherine Dolan: RTÉ One: 6.01 News: 27th November 2013 
 

• 109/13 – Mr. Tony Cronin: RTÉ One: 6.01 News: 27th November 2013 
 

• 110/13 – Ms. Pamela Flynn: RTÉ One: 6.01 News: 27th November 2013  
 

• 2/14 – Mr. Alan Lawes: RTÉ One: 6.01 News: 27th November 2013 

 
Resolved at Executive Complaints Forum..............................................Page 35 
 
• 43/13 – Mr. John Flynn: RTÉ Radio 1: Mooney: 12th November 2013 

www.bai.ie 3 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
 
Rejected by BAI Compliance Committee 
 
Complaint made by:  Mr. Pat Murphy                                                                 Ref. No. 96/13 
 
Station:   

 
Programme:    

 
Date: 

  

Newstalk 106 The Pat Kenny Show   06 November 2013  

   

Complaint Summary: 
Mr. Murphy’s complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, Section 48(1)(a)(fairness, 
objectivity and impartiality in current affairs) and the Code of Fairness, Objectivity and Impartiality 
in News and Current Affairs -  Rule 4.1. 
 
The complainant claims that while interviewing Deputy Jerry Buttimer on the subject of the 
proposed Referendum on Gay Marriage, the presenter effectively communicated to the audience 
his personal views on this matter of public importance when he asked Deputy Buttimer whether he 
intended to get married “when this passes” i.e. when in the presenter’s opinion, the proposed 
Referendum passes.  The complainant states that in framing of that question in that manner, the 
presenter left the listening audience in no doubt as to his personal views on the proposed 
Referendum.  The complainant believes this is an infringement of the requirement that the 
presenters in current affairs programmes remain impartial.   
 
The complainant claims further evidence of this infringement is apparent in the interview when 
Deputy Buttimer praised the presenter for his support etc., in previous times.  While noting that the 
presenter cannot be held responsible for Deputy Buttimer’s assertion that the presenter would be 
supportive of the proposed Referendum passing, the complainant states that the presenter made 
no attempt to state that as a presenter of a current affairs programme, he must remain impartial on 
the issue.  The complainant believes the whole interview was a ‘free advertisement’ for the Yes 
side in the proposed Referendum.  He states that there was no alternative voice and no indication 
that any other person on the No side was to appear on the programme. 
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
The complainant did not receive a response from the broadcaster. 

  
Response to BAI: 
Newstalk state that the introduction to the item in question makes it clear that the issue of gay 
marriage has yet to be decided in a referendum:  
 

“A referendum on gay marriage is going to be put to the people.  The government 
announced a constitution day where a number of issues discussed by the Constitution 
Convention will be voted upon”.  

 
 

www.bai.ie 4 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Newstalk claim that the presenter made it clear in the course of the interview that the 
Referendum was not a foregone conclusion: 
 

“when the issue comes to be debated on programmes like this one, it will be clear, do you 
want same sex marriage or do you  not”.   

 
The broadcaster states that the presenter also made a point of mentioning that the alternative 
side of the argument was on Newstalk when he said to Mr. Buttimer: 
 

“Pat Deering, your colleague was on Newstalk Breakfast yesterday and he was saying 
that he didn’t think this was a good idea as it would be difficult to bring people around to 
this” 

 
Newstalk claims this was a fair and balanced interview. 
 

Decision of the Compliance Committee 
The Committee considered the broadcast and the submissions from the broadcaster and the 
complainant. Following its consideration of the material, the Committee has decided to reject the 
complaint. In reaching this decision, the Committee had regard to the following: 
 

• The context for the interview was the decision of the Government, announced on the day 
prior to the interview, to hold a referendum in 2015 on the issue of gay marriage. Jerry 
Buttimer T.D. was interviewed by the presenter with a view to providing his perspective 
on this decision as a gay man and as a leader of the LGBT group in Dáil Éireann;  

 
• The Committee found, upon reviewing the broadcast, that the discussion did not have the 

political elements of this decision of the Government as its principal focus, but instead 
had a human interest focus and examined the personal views and experiences of Jerry 
Buttimer T.D., the attitudes of his political colleagues and friends to the decision of the 
Government and the personal disposition of An Taoiseach to this issue;   
 

• In this regard, the Committee found that the bulk of the conversation was on Deputy 
Buttimer’s personal experience of being a gay man, including issues such as his desire to 
get married, attitudes to society on the issue of gay marriage and whether society was 
likely to be supportive of a change to the constitution, having regard to recent opinion 
polls and how much they can be relied upon; 
 

• The Committee also noted that the date for the referendum is mid-2015, nearly two years 
from the date of the interview about which the complaint has been made and no specific 
proposal has been published. Given this, the interview and the views of the presenter 
could not reasonably be considered as advocating a particular output to the referendum. 
While the presenter made a reference to the passing of the referendum, it was the 
Committee’s view that this single remark within the interview as a whole could not be 
considered evidence of a lack of fairness, objectivity and impartiality on the part of the 
presenter. Moreover, the Committee noted that the interview included a discussion of the 
wide range of views on the issue of gay marriage, including issues such as the 
differences between sacramental and civil marriages and questions relating to the raising 
of children by same sex couples;  

www.bai.ie 5 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
• Accordingly, having considered the broadcast as a whole, the Committee has decided to 

reject the complaint; 
 

• Further to section 47 of the Broadcasting Act 2009, broadcasters are required to give due 
and adequate consideration to a complaint received and to assess such complaints in 
line with its Code of Practice for Complaints Handling. The Committee noted with 
disappointment that the broadcaster had failed to respond to the complainant in the first 
instance. This matter will be addressed directly with the broadcaster. 
 

www.bai.ie 6 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Complaint made by:  Mr. Michael O’Shea                                                   Ref. No. 100/13 
 
Station:    

 
Programme:    

 
Date: 

 

RTÉ Radio One Marian Finucane Show   22 September 2013 
 
Complaint Summary: 
Mr. O’Shea’s complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, 48(1)(a) (fairness, 
objectivity and impartiality in current affairs) and the BAI Code of Fairness, Objectivity & 
Impartiality in News and Current Affairs – Rules 4.1; 4.2; 4.22. 
 
The complainant claims that the discussion regarding the ASTI vote on the Haddington Road 
Agreement was not fair, balanced or impartial. The discussion, in the complaint’s view, entailed the 
expression of negative views on the result of the ASTI’ ‘no’ vote on the Agreement.  The 
complainant claims that the entire panel included in this programme took an anti-ASTI stance and 
that the presenter made no effort to bring fairness into the debate. He further states that some of 
the presenter’s comments implied the direct opposite. The complainant states that, as there was 
no representative from the ASTI on the programme to provide balance, the presenter had a 
responsibility to reflect the views of an absent party and to do so fairly. 
 
The complainant claims that the broadcast, in the absence of a balanced panel or outside source, 
showed the ASTI in a very negative light, by almost implying that they hardly had the right to vote 
‘no’ to the Haddington Road Agreement just because the INTO and the TUI had accepted the 
deal. He states that it further implied that the ASTI’s rejection of the proposed agreement was 
portrayed as if the ASTI may have made a mistake in doing so, with the presenter asking the 
panel, “were they mad?” to reject the agreement. 
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
RTÉ state that the purpose of Sunday’s newspaper panel is to review the content of the 
papers and to pick out articles and coverage that warrant further discussion.  To that end the 
panel is carefully designed to include individuals from different areas of society who are 
confident and informed on a wide variety of topics both domestic and international.  It is not 
possible, however, with a panel of five people, to include an individual specific to each news 
item that may be discussed. 
 
The broadcaster states that the topic of the teachers’ ballot was highlighted by the presenter 
voicing her surprise that there was little coverage in the Sunday newspapers of an event that 
would presumably impact on many households in the country. This was a robust discussion 
involving all members of the panel and the presenter is there to facilitate that process.   
 
The broadcaster states that, whilst there was no ASTI representative included in the 
discussion neither was there a TUI representative.  The entire panel expressed views on the 
outcome of the ASTI, TUI and INTO vote on the Haddington Road Agreement.  Two panellists 
with a particular interest in the discussion were former INTO General Secretary and former 
Senator, Joe O’Toole and former ASTI member and Fine Gael TD, John O’Mahony.  

www.bai.ie 7 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

RTÉ point out that these two panellists were primarily included to take part in a one-on-one 
discussion on the then upcoming Seanad Referendum with Joe O’Toole urging a “No” vote 
and John O’Mahony asking people to vote “Yes”.   
 
The broadcaster states that this discussion was conducted against the backdrop of possible 
industrial action by the country’s secondary school teachers.  At no time during the discussion 
did anybody on the panel attempt to speak for the ASTI.  Both John O’Mahony and Joe 
O’Toole acknowledged that there had been difficult times for teachers and issues that needed 
to be resolved. 
 
The broadcaster states that it is the presenter’s role to provoke debate around the different 
topics that arise and to ask the questions that listeners at home are thinking in an informal 
and conversational way. As the ASTI was the only teaching union to reject the Haddington 
Road agreement, it was in that conversational spirit that the presenter asked John O’Mahony 
“do you think they were nuts to vote against it?” John O’Mahony went on to say that he 
thought the worst thing that anybody could do, would be to tell the ASTI what to do.  When 
John O’Mahony said Minister Howlin had made it clear there would be no renegotiation on 
what he called this “second chance” Haddington Road Agreement, the presenter challenged 
this saying “he did that before and he capitulated”. 

  
Response to BAI: 
RTÉ states that the newspaper panel on Sunday’s edition of Marian Finucane is selected and 
structured to discuss a number of topics, ranging across politics, business, sport, 
entertainment, and lifestyle and so on.  The brief for the panel is as diverse as the subjects 
covered in the newspapers and not structured around any individual topic.  The topics under 
consideration in the programme of 22.09.13 included the banking guarantee, possible green 
shoots in Ireland’s business community, the Kenyan shopping mall shooting, the Seanad 
referendum, the German election and the All-Ireland football final.  The panel is designed to 
include individuals from different areas of society who are informed on a wide variety of topics 
both domestic and international.  RTÉ asserts strongly that this conversational and discursive 
format is valid and valuable, and that its nature and purpose are well understood by listeners. 
 
The broadcaster also noted that a programme which set out to examine the response of 
teachers to the Haddington Road Agreement might well have included a representative of the 
ASTI alongside representatives of the Teachers Union of Ireland (TUI) and of the INTO, both 
of which voted to accept the Agreement.  The broadcaster states that this was not such a 
programme and it was clear to listeners that this was the case.  Notwithstanding these 
considerations of the newspaper panel format, it is significant that on the topic which is the 
subject of complaint – the differing decisions on the Agreement of the teachers’ unions, two of 
the contributors, John O’Mahony and Joe O’Toole, were both former teachers, in Deputy 
O’Mahony’s case actually a former member of the ASTI, and in Mr. O’Toole’s case a former 
trade union leader, including of the INTO.   

 
The broadcaster states that Deputy O’Mahony and Mr. O’Toole were also the two most 
prominent speakers, not least because of the presenter’s consistent encouragement of their 
contributions, as panellists well positioned to give an insight into the thinking of teachers on 
the topic.   

www.bai.ie 8 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

While expressing disappointment that the ASTI had voted against the Agreement and noting 
that their TUI colleagues had voted in its favour, as well as some positive aspects of the 
Agreement for younger teachers, the broadcaster states that Deputy O’Mahony was markedly 
temperate in his reaction to the ASTI vote.  While he regretted the ASTI decision, his 
approach was analytical rather than critical. 
 
The broadcaster states that Mr. O’Toole, speaking from his experience as a teacher’s 
representative, expressed his understanding of the strategy adopted by the INTO and the TUI 
in accepting the Agreement.  Similarly to Deputy O’Mahony, his approach was predominantly 
analytical and included expressing his understanding of the motives which could have 
prompted ASTI members to vote against the Agreement. The discussion was dominated by 
consideration of the ASTI decision as a strategic move alongside the contrary decisions of 
other teachers’ unions and its significance in that context  

 
RTÉ asserts that it is not required by the Code of Fairness, Objectivity and Impartiality to 
cover in each and every discussion of a topic all aspects of that topic; and that it is valid, in 
the context of a wide-ranging panel discussion of newspapers, to focus on a particular aspect, 
in this case the strategic implications of three related trade union decisions. The presenter’s 
role in provoking discussion and facilitating the expression of contributors’ opinions can 
include, as it did here, the putting of forceful questions.  RTÉ asserts that the putting of these 
questions did not result in the advocacy of a partisan position on the topic.  
   

Decision of the Compliance Committee 
The Committee considered the broadcast and the submissions from the broadcaster and the 
complainant. Following a review of the material, the Committee has decided to reject the 
complaint. In reaching this decision, the Committee had regard to the following: 
 

• The format for a large portion of the Sunday edition of the Marian Finucane Show is a 
panel discussion of the Sunday newspapers and the main news stories of the week. In 
this regard, the panel is offered the opportunity to provide their personal and professional 
opinions on these news stories as part of a discussion and debate driven by and 
mediated by the presenter. The Committee noted that as a regular part of this 
programme, audiences would have been familiar with the panel discussion format and 
would have listened to the programme with this expectation; 

 
• Having reviewed the broadcast, the Committee noted that during the discussion on the 

decision of the ASTI in respect of the Haddington Road Agreement that no representative 
of any teachers union was represented but that the perspective of educationalists was 
provided via contributions from former senator and trade union leader, Joe O’ Toole and 
the Fine Gael Deputy and former ASTI member, John O’Mahony. The Committee also 
noted that the focus of the discussion was the options open to the ASTI and ASTI 
affiliated teachers following their decision to reject the Haddington Road Agreement;  
 

• The Committee found that this focus and questions about whether this decision by ASTI 
was sensible from a strategic perspective were legitimate questions in circumstances 
where the other two teachers unions had voted in favour of the agreement and in 
circumstances where the potential for further negotiations with Government appeared 
limited. 

www.bai.ie 9 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
Questions and discussion about possible industrial action and the impact on students and 
parents of any such action were also considered by the Committee to be legitimate 
questions.  The Committee did not consider that the asking of such questions 
demonstrated bias or a lack of fairness or impartiality on the part of the programme 
makers.  The Committee also noted that the panel discussed the negative impact of the 
Croke Park Agreement and the likely impact of the Haddington Road Agreement on the 
pay and conditions of teachers and the influence of both on the decision of teachers to 
reject the second agreement;  
 

• Regarding the comment by presenter when she asked whether the teachers were ‘nuts’ 
to reject the agreement; the Committee was of the view that this was posited as a 
question intended to provoke discussion rather than an assertion of the presenter’s own 
views and the questions was posited in a context where further negotiations between 
Government and ASTI were not certain or seemingly unlikely at that time; 

 
• As part of a news and current affairs discussion, it is not a de facto requirement that a 

representative from an organisation referenced in a discussion should be granted airtime. 
Rather, what is important is whether the treatment of that group and their views is fair, 
objective and impartial. Having reviewed the broadcast, it was the Committee’s view that 
it predominantly entailed an exploration of the impact and rationale for the decision of the 
ASTI to reject the Haddington Road Agreement. The Committee was of the view that, 
having regard to the content and the format of the discussion, that there were no 
comments that lacked fairness, objectivity and impartiality and which would have 
warranted an on-air contribution from the ASTI so as to ensure that the requirements of 
the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in News and Current Affairs were 
attained. Accordingly, the complaint was rejected. 

www.bai.ie 10 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Complaint made by:  Mr. John Lynch                                                                  Ref. No. 104/13 
 
Station:    

 
Programme:    

 
Date: 

  

RTÉ One 6.01 News   27 November 2013  
   
 
Complaint Summary: 
Mr. Lynch’s complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, 48(1)(a)fairness, objectivity 
and impartiality in current affairs and the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in News 
and Current Affairs - Rule 4.1. 
 
The complaint refers to comments made by the presenter when he referred to protesters who 
could be seen in the background during an interview, as “idiots”.  The complainant claims that 
these were peaceful protesters that came into camera shot and waved their signs about but in a 
peaceful manner. The protesters were, in the complainant’s opinion and from his experience, non-
threatening in their behaviour.  The complainant further claims the interview took place outside the 
Dáil where there was a Garda presence. The complainant states that the protesters were there to 
hear their own Bill by the Ballyhea group, being put to the Dáil by the independent T.D.s in the 
Technical Group.  The complainant claims that the presenter’s comments were neither objective 
nor impartial and they belittled the content of the Bill being discussed and could have influenced 
the outcome of the live debate by his negative comments. 
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
RTÉ states that the presenter was interviewing Economist Ronan Lyons outside Government 
buildings when a number of protesters walked into shot behind him during live transmission 
and began moving about.  The studio team believed the result was very distracting and made 
the interview difficult to follow for the audience.  RTÉ is also obliged to consider the welfare of 
the guest/correspondent and cameraman in situations like this.  A decision was taken to 
conclude the interview earlier than planned and the presenter communicated this.  He then 
made an off the cuff remark caused by the frustration of having to cut the interview short.  His 
remark was solely about the interruption to the live broadcast and was not in any way a 
reference to the subject of the protest or the right of people generally to protest.  The 
comment came in the heat of the moment but RTÉ accepts it would be better if the remark 
had not been made. 
 
Response to BAI: 
RTÉ states that the item complained of took place during a live interview with an economist, 
Ronan Lyons, on the topic of house prices.  Approximately 80 seconds into this live interview,  
from a position on Merrion Street across the road from Government Buildings (not outside the 
Dáil), three people, one carrying a cut-out mask of the Taoiseach’s face, another a placard 
saying ‘Burn the Bonds not the Billions’, walked into the background of the shot, close to the 
interviewee.  Two of the individuals moved about, talking to each other.  The third person 
initially held the placard in full vision to one side of the shot and then moved to hold it directly 
behind the interviewee’s head, where its wording was partially obscured.   
 

www.bai.ie 11 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

At this point, the presenter said: “I’ll tell you what, Ronan, I’m going to stop that there because 
the idiots behind you are a bit of a distraction so we’ll try and get rid of those and come back 
to you if we can.” 
 
The broadcasters states that the production decision to abandon the interview was done in 
the interests of the safety of the interviewee and crew in a situation which had become 
unpredictable and potentially uncontrollable and also having judged that the behaviour of the 
individuals in the background was so distracting as to make the interview valueless to the 
viewer. RTÉ, however, does not suggest that their behaviour was threatening. 
 
In conveying the decision, the presenter’s frustration at having to cut short the interview was 
unfortunately and spontaneously expressed in the use of one word – “idiots” – in an otherwise 
factual statement.   
 
The broadcaster states that a viewing of the item makes it clear that: 

 
• The individuals who entered shot were not engaged in an organised protest but were 

making improvised use of the live broadcast to appear on national television.  Their 
behaviour was therefore unpredictable and, on a busy city street, potentially hazardous.  
RTÉ news reports (live and otherwise), frequently include in shot organised protests 
behind reporter and/or interviewees.  This was not such a protest. 

 
• While their point of view was conveyed to some extent by the presence of the placard 

stating ‘Burn the Bonds not the Billions’, it was the distracting nature of the individuals’ 
movements, including talking to each other and holding the placard behind the 
interviewee’s head, which obliged the abandoning of the interview. 

 
• The presenter’s use of the term “idiots” was in reference to the behaviour of the individuals 

who had entered the shot and caused the termination of the interview, not to their point of 
view, insofar as it was discernible.  There was no reference to a topic which is the subject 
of the Broadcasting Act 2009 or of the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.      
 

RTÉ wishes to clarify that the RTÉ crew consisted of one person – a cameraman, also 
responsible for sound recording.  There was also a satellite van operator in a van nearby, 
responsible for the relay of the signal back to RTÉ studios.  There was no reporter; the 
interviewer was in studio and not on site. 
 
The following day, 28 November, a statement was issued by the Communications Manager of 
RTÉ News & Current Affairs on behalf of Mr. Dobson which stated: 
 
“I never meant to cause offence with my remarks last night which were in reference to the 
interruption of interview during a live broadcast rather than the topic of any protest.” 

  

www.bai.ie 12 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Decision of the Compliance Committee 
The Committee considered the broadcast and the submissions from the broadcaster and the 
complainant. Following its review of the material provided the Committee has decided to reject 
the complaint.  In reaching this decision, the Committee had regard to the following:- 
 

• The programme item in question was linked to rises in property prices, in particular in the 
Dublin area. It entailed a live interview between the presenter, who was in the studio, and 
an economist standing outside Government buildings, about the reasons for this price 
rise. In this context, the Committee noted that the interview was not discussing the issue 
of the ‘bailout’ of the Irish economy (the issue that the protesters standing behind the 
interviewee were focused on). The interview was also not discussing the Bill being 
discussed in Dáil Éireann on the evening of the interview and was also not intended in 
any way as coverage of a protest.  Hence, the actions of the protestors could not be 
considered as the matter of news and current affairs that constituted the subject of the 
broadcast; 
 

• The Committee noted that the protestors entered the camera shot after the interview had 
commenced, moved during the interview and could be heard talking. Accordingly the 
presenter/production team was required to react to their presence and make a judgment 
call as to whether to proceed with the interview in a situation where the protestors were a 
prominent part of the shot, positioned as they were directly behind the interviewee, and 
not at a distance as contended by the complainant; 

 
• Editorial decisions taken during live or pre-recorded interviews are a matter for the 

broadcaster. In this instance, the presenter/production team evidently believed that the 
presence of the protestors in close proximity to the interview was interfering with the 
conduct of the interview and chose to end the interview as a result. A decision such as 
this rest solely and appropriately with the broadcaster. In this regard, the Committee 
noted that the presenter clearly linked the decision to end the interview with what he 
considered to be the ‘distraction’ being caused by the protestors;  

 
• The Committee was of the view that the presenter could have handled the situation in a 

better manner and avoided the use of the term “idiots” to describe the protestors. 
However, on viewing the broadcast, the Committee was of the opinion that the term used 
arose out of frustration at the distraction that he reasonably believed the protestors were 
causing and could not be seen as a comment on the message that the protestors wished 
to communicate;  

 
• In reaching this decision, the Committee had regard to the fact that the presenter’s use of 

the term “idiots” was clearly linked to his description of the presence of the protestors as 
a distraction. The Committee also had regard to the fact that the interview in question 
was unrelated to the message of the protestors and that the presenter was clearly 
dealing with a technical issue linked to, as he saw it, the disruption in the quality of the 
interview being broadcast live. The actions of the protestors did not constitute the subject 
matter of the interview and the presenter’s comments upon those actions were therefore 
not subject to the relevant regulations regarding news and current affairs broadcasting.  
 
 

www.bai.ie 13 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
As such, the presenters comment were not viewed by the Committee as those that might 
belittle the content of a Bill being discussed that evening in Dáil Éireann (and which 
provided the contest for the presence of the protestors) or would be likely to influence the 
outcome of the Dáil debate;  
 

• In summary, it is the Committee’s opinion that the presenter’s comments could not be 
considered to infringe broadcasting rules on fairness, objectivity and impartiality as set 
out in the Broadcasting Act or the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.  Accordingly, the complaint has been rejected. 

www.bai.ie 14 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Complaint made by:  Mr. Phillip Russell                                                              Ref. No. 106/13 
 
Station:    

 
Programme:    

 
Date: 

  

RTÉ One 6.01 News   27 November 2013  
   
Complaint Summary: 
Mr. Russell’s complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, Section 48(1)(a)fairness, 
objectivity and impartiality in current affairs), section 48(1)(b)(harm & offence), the BAI Code of 
Fairness, Objectivity and Impartiality in News and Current Affairs - Rule 4.1, the BAI Code of 
Programme Standards: sections 3.3 (coarse and offensive language) and 3.4 (persons and groups 
in society). 
 
The complainant refers to comments made by the presenter when he described peaceful 
protesters, who could be seen in the background during an interview, as “idiots”.  The complainant 
states that not only were the presenter’s comments unfair, they displayed an overt bias.  The 
complainant further states that this is unacceptable for RTÉ, as a publicly funded broadcaster.  He 
also states that the deafening silence from RTÉ does not help to correct this stance, which is 
reflective of RTÉ.  
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
RTÉ states that the presenter was interviewing an economist, Ronan Lyons, outside 
Government buildings when a number of protesters walks into shot behind him during live 
transmission and began moving about.  The studio team believed the result was very 
distracting and made the interview difficult to follow for the audience.  RTÉ is also obliged to 
consider the welfare of the guest/correspondent and cameraman in situations like this.  A 
decision was taken to conclude the interview earlier than planned and the presenter 
communicated this.  He then made an off the cuff remark caused by the frustration of having 
to cut the interview short.  His remark was solely about the interruption to the live broadcast 
and was not in any way a reference to the subject of the protest or the right of people 
generally to protest.  The comment came in the heat of the moment but RTÉ accepts it would 
be better if the remark had not been made. 
 
Response to BAI: 
RTÉ states that approximately 80 seconds into this live interview, from a position on Merrion 
Street across the road from Government Buildings, three people, one carrying a cut-out mask 
of the Taoiseach’s face, another a placard saying ‘Burn the Bonds not the Billions’, walked 
into the background of the shot, close to the interviewee.   

 
Two of the individuals moved about, talking to each other.  The third person initially held the 
placard in full vision to one side of the shot and then moved to hold it directly behind the 
interviewee’s head, where its wording was partially obscured.   
 
At this point, the presenter said: “I’ll tell you what, Ronan, I’m going to stop that there because 
the idiots behind you are a bit of a distraction so we’ll try and get rid of those and come back 
to you if we can.” 
 

www.bai.ie 15 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

The broadcaster states that the production decision to abandon the interview was done in the 
interests of the safety of the interviewee and crew in a situation which had become 
unpredictable and potentially uncontrollable and also having judged that the behaviour of the 
individuals in the background was so distracting as to make the interview valueless to the 
viewer.  
 
In conveying the decision, the presenter’s frustration at having to cut short the interview was 
unfortunately and spontaneously expressed in the use of one word – “idiots” – in an otherwise 
factual statement.   
 
The broadcaster states that a viewing of the item makes it clear that: 

 
• The individuals who entered shot were not engaged in an organised protest but were 

making improvised use of the live broadcast to appear on national television.  Their 
behaviour was therefore unpredictable and, on a busy city street, potentially hazardous.  
RTÉ news reports (live and otherwise), frequently include in shot organised protests 
behind reporter and/or interviewees.  This was not such a protest. 

 
• While their point of view was conveyed to some extent by the presence of the placard 

stating ‘Burn the Bonds not the Billions’, it was the distracting nature of the individuals’ 
movements, including talking to each other and holding the placard behind the 
interviewee’s head, which obliged the abandoning of the interview. 

 
• The presenter’s use of the term “idiots” was in reference to the behaviour of the individuals 

who had entered the shot and caused the termination of the interview, not to their point of 
view, insofar as it was discernible.  There was no reference to a topic which is the subject 
of the Broadcasting Act 2009 or of the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.      

 
The following day, 28 November, a statement was issued by the Communications Manager of 
RTÉ News & Current Affairs on behalf of Mr. Dobson which stated: 
 
“I never meant to cause offence with my remarks last night which were in reference to the 
interruption of interview during a live broadcast rather than the topic of any protest.” 

  
Decision of the Compliance Committee 
The Committee considered the broadcast and the submissions from the broadcaster and the 
complainant. Following its review of the material provided the Committee has decided to reject 
the complaint. In reaching this decision, the Committee had regard to the following:- 
 

• The programme item in question was linked to rises in property prices, in particular in the 
Dublin area. It entailed a live interview between the presenter, who was in the studio, and 
an economist standing outside Government buildings, about the reasons for this price 
rise. In this context, the Committee noted that the interview was not discussing the issue 
of the ‘bailout’ of the Irish economy, the issue that the protesters standing behind the 
interviewee were focused on, nor was the interview intended in any way as coverage of a 
protest.  Hence, the actions of the protestors could not be considered as the matter of 
news and current affairs that constituted the subject of the broadcast; 

www.bai.ie 16 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
• The Committee noted that the protestors entered the camera shot after the interview had 

commenced, moved during the interview and could be heard talking. Accordingly the 
presenter/production team was required to react to their presence and make a judgment 
call as to whether to proceed with the interview in a situation where the protestors were a 
prominent part of the shot, positioned as they were directly behind the interviewee, and 
not at a distance as contended by the complainant; 

 
• Editorial decisions taken during live or pre-recorded interviews are a matter for the 

broadcaster. In this instance, the presenter/production team evidently believed that the 
presence of the protestors in close proximity to the interview was interfering with the 
conduct of the interview and chose to end the interview as a result. A decision such as 
this rest solely and appropriately with the broadcaster. In this regard, the Committee 
noted that the presenter clearly linked the decision to end the interview with what he 
considered to be the ‘distraction’ being caused by the protestors;  

 
• The Committee was of the view that the presenter could have handled the situation in a 

better manner and avoided the use of the term “idiots” to describe the protestors. 
However, on viewing the broadcast, the Committee was of the opinion that the term used 
arose out of frustration at the distraction that he reasonably believed the protestors were 
causing and could not be seen as a comment on the message that the protestors wished 
to communicate;  
 

• In reaching this decision, the Committee had regard to the fact that the presenter’s use of 
the term “idiots” was clearly linked to his description of the presence of the protestors as a 
distraction. The Committee also had regard to the fact that the interview in question was 
unrelated to the message of the protestors and that the presenter was clearly dealing with 
a technical issue linked to, as he saw it, the disruption in the quality of the interview being 
broadcast live. The actions of the protestors did not constitute the subject matter of the 
interview and the presenter’s comments upon those actions were therefore not subject to 
the relevant regulations regarding news and current affairs broadcasting. As such, the 
presenter’s comments could not be considered to infringe broadcasting rules on fairness, 
objectivity and impartiality as set out in the Broadcasting Act or the BAI Code of Fairness, 
Objectivity and Impartiality in News and Current Affairs;  
 

• Having regard to the above points, the Committee did not agree with the complainant that 
the presenter’s comment infringed the rules of the BAI Code of Programme Standards in 
respect of coarse and offensive language or protection of groups and individuals. 
Accordingly, all aspects of the complaint have been rejected. 

www.bai.ie 17 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Complaint made by:  Mr. Joseph Smith                                                               Ref. No. 107/13 
 
Station:    

 
Programme:    

 
Date: 

  

RTÉ One 6.01 News   27 November 2013  
   
 
Complaint Summary: 
Mr. Smith’s complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, 48(1)(a)fairness, objectivity 
and impartiality in current affairs,  the BAI Code of Fairness, Objectivity and impartiality - Rules 
4.1, 4.2 & 4.22, and the BAI Code of Programme Standards - sections 2.1 (general community 
standards), 3.4 (persons and groups in society), 3.5 (factual programming). 
 
The complainant refers to comments made by the presenter during this programme when he 
referred to protesters, who could be seen in the background during an interview he conducted with 
economist Ronan Lyons, as “idiots”.  The complainant state that he was offended by the reference 
to protesters as “idiots”.  He further states that the presenter also referred to “getting rid of them” 
which the complainant believes exhibited his partiality and use of intemperate language. The 
complainant believes an apology from the presenter is required. 
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
RTÉ states that the presenter was interviewing an economist, Ronan Lyons, outside 
Government buildings when a number of protesters walked into shot behind him during live 
transmission and began moving about.  The studio team believed the result was very 
distracting and made the interview difficult to follow for the audience.  RTÉ is also obliged to 
consider the welfare of the guest/correspondent and cameraman in situations like this.  A 
decision was taken to conclude the interview earlier than planned and the presenter 
communicated this.  He then made an off the cuff remark caused by the frustration of having 
to cut the interview short.  His remark was solely about the interruption to the live broadcast 
and was not in any way a reference to the subject of the protest or the right of people 
generally to protest.  The comment came in the heat of the moment but RTÉ accepts it would 
be better if the remark had not been made. 
 
Response to BAI: 
RTÉ states that the item complained of took place during a live interview with economist 
Ronan Lyons on the topic of house prices.  Approximately 80 seconds into this live interview, 
from a position on Merrion Street across the road from Government Buildings (not outside the 
Dáil), three people, one carrying a cut-out mask of the Taoiseach’s face, another a placard 
saying ‘Burn the Bonds not the Billions’, walked into the background of the shot, close to the 
interviewee.  Two of the individuals moved about, talking to each other.  The third person 
initially held the placard in full vision to one side of the shot and then moved to hold it directly 
behind the interviewee’s head, where its wording was partially obscured.   
 
At this point, the presenter said: “I’ll tell you what, Ronan, I’m going to stop that there because 
the idiots behind you are a bit of a distraction so we’ll try and get rid of those and come back 
to you if we can.” 
 

www.bai.ie 18 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

The broadcaster states that the production decision to abandon the interview was done in the 
interests of the safety of the interviewee and crew in a situation which had become 
unpredictable and potentially uncontrollable and also having judged that the behaviour of the 
individuals in the background was so distracting as to make the interview valueless to the 
viewer. RTÉ does not suggest, however, that their behaviour was threatening.   
 
In conveying the decision, the presenter’s frustration at having to cut short the interview was 
unfortunately and spontaneously expressed in the use of one word – “idiots” – in an otherwise 
factual statement.   
 
A viewing of the item makes it clear that: 

 
• The individuals who entered shot were not engaged in an organised protest but were 

making improvised use of the live broadcast to appear on national television.  Their 
behaviour was therefore unpredictable and, on a busy city street, potentially hazardous.  
RTÉ news reports, live and otherwise, frequently include in shot organised protests behind 
reporter and/or interviewees.  This was not such a protest. 

 
• While their point of view was conveyed to some extent by the presence of the placard 

stating ‘Burn the Bonds not the Billions’, it was the distracting nature of the individuals’ 
movements, including talking to each other and holding the placard behind the 
interviewee’s head, which obliged the abandoning of the interview. 

 
• The presenter’s use of the term “idiots” was in reference to the behaviour of the individuals 

who had entered the shot and caused the termination of the interview, not to their point of 
view, insofar as it was discernible.  There was no reference to a topic which is the subject 
of the Broadcasting Act 2009 or of the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.    
 

RTÉ wishes to clarify that the RTÉ crew consisted of one person – a cameraman, also 
responsible for sound recording.  There was also a satellite van operator in a van nearby, 
responsible for the relay of the signal back to RTÉ studios.  There was no reporter; the 
interviewer was in studio and not on site. 

 
The following day, 28 November, a statement was issued by the Communications Manager of 
RTÉ News & Current Affairs on behalf of Mr. Dobson which stated: 
 
“I never meant to cause offence with my remarks last night which were in reference to the 
interruption of interview during a live broadcast rather than the topic of any protest.” 

  
Decision of the Compliance Committee 
The Committee considered the broadcast and the submissions from the broadcaster and the 
complainant. Following its review of the material provided the Committee has decided to reject 
the complaint. 
 
 
 
 

www.bai.ie 19 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

In reaching this decision, the Committee had regard to the following:- 
 

• The programme item in question was linked to rises in property prices, in particular in the 
Dublin area. It entailed a live interview between the presenter, who was in the studio, and 
an economist standing outside Government buildings, about the reasons for this price 
rise. In this context, the Committee noted that the interview was not discussing the issue 
of the ‘bailout’ of the Irish economy, the issue that the protesters standing behind the 
interviewee were focused on, nor was the interview intended in any way as coverage of a 
protest.  Hence, the actions of the protestors could not be considered as the matter of  
news and current affairs that constituted the subject of the broadcast; 

 
• The Committee noted that the protestors entered the camera shot after the interview had 

commenced, moved during the interview and could be heard talking. Accordingly the 
presenter/production team was required to react to their presence and make a judgment 
call as to whether to proceed with the interview in a situation where the protestors were a 
prominent part of the shot, positioned as they were directly behind the interviewee, and 
not at a distance as contended by the complainant; 

 
• Editorial decisions taken during live or pre-recorded interviews are a matter for the 

broadcaster. In this instance, the presenter/production team evidently believed that the 
presence of the protestors in close proximity to the interview was interfering with the 
conduct of the interview and chose to end the interview as a result. A decision such as 
this rest solely and appropriately with the broadcaster. In this regard, the Committee 
noted that the presenter clearly linked the decision to end the interview with what he 
considered to be the ‘distraction’ being caused by the protestors;  

 
• The Committee was of the view that the presenter could have handled the situation in a 

better manner and avoided the use of the term “idiots” to describe the protestors. 
However, on viewing the broadcast, the Committee was of the opinion that the term used 
arose out of frustration at the distraction that he reasonably believed the protestors were 
causing and could not be seen as a comment on the message that the protestors wished 
to communicate;  

 
• In reaching this decision, the Committee had regard to the fact that the presenter’s use of 

the term “idiots” was clearly linked to his description of the presence of the protestors as 
a distraction. The Committee also had regard to the fact that the interview in question 
was unrelated to the message of the protestors and that the presenter was clearly 
dealing with a technical issue linked to, as he saw it, the disruption in the quality of the 
interview being broadcast live. In view of this, the Committee did not agree with the 
complainant that the presenter was expressing his own views such that a partisan 
position was being advocated, contrary to the requirements of section 4.22 of the BAI 
Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in News and Current Affairs; 
 

• In summary, it is the view of the Committee that the actions of the protestors did not 
constitute the subject matter of the interview and the presenter’s comments upon those 
actions were therefore not subject to the relevant regulations regarding news and current 
affairs broadcasting.   

www.bai.ie 20 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Accordingly, the presenter’s comments could not be considered to infringe broadcasting 
rules on fairness, objectivity and impartiality as set out in the Broadcasting Act or the BAI 
Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in News and Current Affairs;  
 

• Having regard to the above points, the Committee did not agree with the complainant that 
the presenter’s comment infringed the rules of the BAI Code of Programme Standards in 
respect of commonly held standards, protection of groups and individuals in society or 
factual programming. Accordingly, all aspects of the complaint have been rejected. 

 
 

www.bai.ie 21 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Complaint made by:  Mrs. Catherine Dolan                                                          Ref. No. 108/13 
 
Station:    

 
Programme:    

 
Date: 

  

RTÉ One 6.01 News   27 November 2013  
   
Complaint Summary: 
Mrs. Dolan’s complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, Section 48(1)(a)fairness, 
objectivity and impartiality in current affairs) and under the BAI Code of Fairness, Objectivity and 
impartiality - Rules 4.1, 4.2 and 4.22. 
 
The complainant refers to comments made by the presenter during this programme. The 
complainant states that while dealing with a report on property prices, a peaceful protestor 
appeared behind the reporter holding a poster in the middle of the interview which was not being 
disrupted or interfered with.  The complainant states that the presenter referred to the 
protestor/protestors as “idiots” and that this comment was unfair. She also states that calling a 
peaceful protestor an “idiot” is definitely not being impartial in a democratic society. 
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
RTÉ states that the presenter was interviewing an economist, Ronan Lyons, outside 
Government buildings when a number of protesters walks into shot behind him during live 
transmission and began moving about.  The studio team believed the result was very 
distracting and made the interview difficult to follow for the audience.  RTÉ is also obliged to 
consider the welfare of the guest/correspondent and cameraman in situations like this.  A 
decision was taken to conclude the interview earlier than planned and the presenter 
communicated this.  He then made an off the cuff remark caused by the frustration of having 
to cut the interview short.  His remark was solely about the interruption to the live broadcast 
and was not in any way a reference to the subject of the protest or the right of people 
generally to protest.  The comment came in the heat of the moment but RTÉ accepts it would 
be better if the remark had not been made. 
 
Response to BAI: 
RTÉ states that approximately 80 seconds into this live interview, from a position on Merrion 
Street across the road from Government Buildings, three people, one carrying a cut-out mask 
of the Taoiseach’s face, another a placard saying ‘Burn the Bonds not the Billions’, walked 
into the background of the shot, close to the interviewee.   

 
Two of the individuals moved about, talking to each other.  The third person initially held the 
placard in full vision to one side of the shot and then moved to hold it directly behind the 
interviewee’s head, where its wording was partially obscured.  At this point, the presenter 
said: “I’ll tell you what, Ronan, I’m going to stop that there because the idiots behind you are a 
bit of a distraction so we’ll try and get rid of those and come back to you if we can.” 
 
 
 
 

www.bai.ie 22 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

The broadcaster states that the production decision to abandon the interview was done in the 
interests of the safety of the interviewee and crew in a situation which had become 
unpredictable and potentially uncontrollable and also having judged that the behaviour of the 
individuals in the background was so distracting as to make the interview valueless to the 
viewer.  
 
In conveying the decision, the presenter’s frustration at having to cut short the interview was 
unfortunately and spontaneously expressed in the use of one word – “idiots” – in an otherwise 
factual statement.   
 
The broadcaster states that a viewing of the item makes it clear that: 

 
• The individuals who entered shot were not engaged in an organised protest but were 

making improvised use of the live broadcast to appear on national television.  Their 
behaviour was therefore unpredictable and, on a busy city street, potentially hazardous.  
RTÉ news reports, live and otherwise, frequently include in shot organised protests behind 
reporter and/or interviewees.  This was not such a protest. 

 
• While their point of view was conveyed to some extent by the presence of the placard 

stating ‘Burn the Bonds not the Billions’, it was the distracting nature of the individuals’ 
movements, including talking to each other and holding the placard behind the 
interviewee’s head, which obliged the abandoning of the interview. 

 
• The presenter’s use of the term “idiots” was in reference to the behaviour of the individuals 

who had entered the shot and caused the termination of the interview, not to their point of 
view, insofar as it was discernible.  There was no reference to a topic which is the subject 
of the Broadcasting Act 2009 or of the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.      

 
The following day, 28 November, a statement was issued by the Communications Manager of 
RTÉ News & Current Affairs on behalf of Mr. Dobson which stated: 
 
“I never meant to cause offence with my remarks last night which were in reference to the 
interruption of interview during a live broadcast rather than the topic of any protest.” 

  
Decision of the Compliance Committee 
The Committee considered the broadcast and the submissions from the broadcaster and the 
complainant. Following its review of the material provided the Committee has decided to reject 
the complaint. In reaching this decision, the Committee had regard to the following:- 
 

• The programme item in question was linked to rises in property prices, in particular in the 
Dublin area. It entailed a live interview between the presenter, who was in the studio, and 
an economist standing outside Government buildings, about the reasons for this price 
rise. In this context, the Committee noted that the interview was not discussing the issue 
of the ‘bailout’ of the Irish economy, the issue that the protesters standing behind the 
interviewee were focused on, nor was the interview intended in any way as coverage of a 
protest.  Hence, the actions of the protestors could not be considered as the matter of 
news and current affairs that constituted the subject of the broadcast;  

www.bai.ie 23 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
• The Committee noted that the protestors entered the camera shot after the interview had 

commenced, moved during the interview and could be heard talking. Accordingly the 
presenter/production team was required to react to their presence and make a judgment 
call as to whether to proceed with the interview in a situation where the protestors were a 
prominent part of the shot, positioned as they were directly behind the interviewee; 
 

• Editorial decisions taken during live or pre-recorded interviews are a matter for the 
broadcaster. In this instance, the presenter/production team evidently believed that the 
presence of the protestors in close proximity to the interview was interfering with the 
conduct of the interview and chose to end the interview as a result. A decision such as 
this rest solely and appropriately with the broadcaster. In this regard, the Committee 
noted that the presenter clearly linked the decision to end the interview with what he 
considered to be the ‘distraction’ being caused by the protestors;  

 
• The Committee was of the view that the presenter could have handled the situation in a 

better manner and avoided the use of the term “idiots” to describe the protestors. 
However, on viewing the broadcast, the Committee was of the opinion that the term used 
arose out of frustration at the distraction that he reasonably believed the protestors were 
causing and could not be seen as a comment on the message that the protestors wished 
to communicate; 

 
• In reaching this decision, the Committee had regard to the fact that the presenter’s use of 

the term “idiots” was clearly linked to his description of the presence of the protestors as 
a distraction. The Committee also had regard to the fact that the interview in question 
was unrelated to the message of the protestors and that the presenter was clearly 
dealing with a technical issue linked to, as he saw it, the disruption in the quality of the 
interview being broadcast live.  The actions of the protestors did not constitute the subject 
matter of the interview and the comments by the presenter upon those actions were 
therefore not subject to the relevant regulations regarding news and current affairs 
broadcasting.  In view of this, the Committee did not agree with the complainant that the 
presenter was expressing his own views such that a partisan position was being 
advocated, contrary to the requirements of section 4.22 of the BAI Code of Fairness, 
Objectivity and Impartiality in News and Current Affairs; 
 

• In summary, it is the view of the Committee that the presenter’s comments could not be 
considered to infringe broadcasting rules on fairness, objectivity and impartiality as set 
out in the Broadcasting Act or the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.  Accordingly, the complaint has been rejected. 

 

www.bai.ie 24 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Complaint made by:  Mr. Tony Cronin                                                                 Ref. No. 109/13 
 
Station:    

 
Programme:    

 
Date: 

  

RTÉ One 6.01 News   27 November 2013  
   
 
Complaint Summary: 
Mr. Cronin’s complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, Sections 48(1)(a)fairness, 
objectivity and impartiality in current affairs, under the Code of Fairness, Objectivity and 
Impartiality: Rules 4.1, 4.2 and 4.22 and the Code of Programme Standards: sections 2.1, 2.2, 3.4, 
3.5. 
 
The complainant refers to comments made by the presenter as he cut short an interview early 
when one or two members of a protest group silently held up placards to the camera.  The 
complainant claims that the presenter said that he was ending the interview because of “those 
idiots”. The complainant states that while there were a number of protesters behind the person 
being interviewed, in his opinion they were not in any way interfering with the interview. He states 
that they remained silent and dignified while holding up their placards. The complainant states that 
he was one of several hundred people who took part in the protest in support of the Ballyhea anti-
austerity group on whose behalf a number of left-wing T.D.s were sponsoring a motion in the Dáil 
that day.  
 
The complainant states that people have a right to protest and have their voices heard and not to 
be referred to as “idiots” by the programme presenter. He believes the behaviour of the presenter 
was both ignorant and insulting and he requests that an apology be made personally by the 
presenter. 
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
RTÉ states that the presenter was interviewing an economist, Ronan Lyons, outside 
Government buildings when a number of protesters walks into shot behind him during live 
transmission and began moving about.  The studio team believed the result was very 
distracting and made the interview difficult to follow for the audience.  RTÉ is also obliged to 
consider the welfare of the guest/correspondent and cameraman in situations like this.  A 
decision was taken to conclude the interview earlier than planned and the presenter 
communicated this.  He then made an off the cuff remark caused by the frustration of having 
to cut the interview short.  His remark was solely about the interruption to the live broadcast 
and was not in any way a reference to the subject of the protest or the right of people 
generally to protest.  RTÉ was not in any way trying to muzzle the protest by pulling out of the 
broadcast early.  The broadcaster states that the comment came in the heat of the moment 
but RTÉ accepts it would be better if the remark had not been made. 
 
Response to BAI: 
RTÉ states that approximately 80 seconds into this live interview, from a position on Merrion 
Street across the road from Government Buildings, three people, one carrying a cut-out mask 
of the Taoiseach’s face, another a placard saying ‘Burn the Bonds not the Billions’, walked 
into the background of the shot, close to the interviewee.   

www.bai.ie 25 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
Two of the individuals moved about, talking to each other.  The third person initially held the 
placard in full vision to one side of the shot and then moved to hold it directly behind the 
interviewee’s head, where its wording was partially obscured.   
 
At this point, the presenter said: “I’ll tell you what, Ronan, I’m going to stop that there because 
the idiots behind you are a bit of a distraction so we’ll try and get rid of those and come back 
to you if we can.” 
 
The broadcaster states that the production decision to abandon the interview was done in the 
interests of the safety of the interviewee and crew in a situation which had become 
unpredictable and potentially uncontrollable and also having judged that the behaviour of the 
individuals in the background was so distracting as to make the interview valueless to the 
viewer.  
 
In conveying the decision, the presenter’s frustration at having to cut short the interview was 
unfortunately and spontaneously expressed in the use of one word – “idiots” – in an otherwise 
factual statement.   
 
The broadcaster states that a viewing of the item makes it clear that: 

 
• The individuals who entered shot were not engaged in an organised protest but were 

making improvised use of the live broadcast to appear on national television.  Their 
behaviour was therefore unpredictable and, on a busy city street, potentially hazardous.  
RTÉ news reports live and otherwise, frequently include in shot organised protests behind 
reporter and/or interviewees.  This was not such a protest. 

 
• While their point of view was conveyed to some extent by the presence of the placard 

stating ‘Burn the Bonds not the Billions’, it was the distracting nature of the individuals’ 
movements, including talking to each other and holding the placard behind the 
interviewee’s head, which obliged the abandoning of the interview. 

 
• The presenter’s use of the term “idiots” was in reference to the behaviour of the individuals 

who had entered the shot and caused the termination of the interview, not to their point of 
view, insofar as it was discernible.  There was no reference to a topic which is the subject 
of the Broadcasting Act 2009 or of the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.      
 

The following day, 28 November, a statement was issued by the Communications Manager of 
RTÉ News & Current Affairs on behalf of Mr. Dobson which stated: 

 
 “I never meant to cause offence with my remarks last night which were in reference to the 
interruption of interview during a live broadcast rather than the topic of any protest.” 
 
This statement was widely reported in the national media.   
 
 
 

www.bai.ie 26 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

RTÉ reiterates its regret of the impromptu use of the term “idiots” in relation to the improvised 
behaviour on camera of three people during a live interview from outside the Merrion Hotel in 
Dublin.  However, it does not believe that the use of that term represents an offence against 
commonly held standards in contemporary Irish society; that it occasioned undue offence or 
harm to viewers of The Six One News; that the individuals referred to were discriminated 
against in any way or were represented in an inappropriate or unjustified way, not least 
because their behaviour was of their own choosing and neither mediated nor influenced by 
RTÉ; or that the use of the term, while regrettable, was so egregious as to breach Section 3.5 
in respect of human dignity, distress or offence or in any other way. 

 
Decision of the Compliance Committee 
The Committee considered the broadcast and the submissions from the broadcaster and the 
complainant. Following its review of the material provided the Committee has decided to reject 
the complaint. In reaching this decision, the Committee had regard to the following:- 
 

• The programme item in question was linked to rises in property prices, in particular in the 
Dublin area. It entailed a live interview between the presenter, who was in the studio, and 
an economist standing outside Government buildings, about the reasons for this price 
rise.  In this context, the Committee noted that the interview was not discussing the issue 
of the ‘bailout’ of the Irish economy (the issue that the protesters standing behind the 
interviewee were focused on). The interview was also not discussing the Bill being 
discussed in Dáil Éireann on the evening of the interview and was also not intended in 
any way as coverage of a protest.  Hence, the actions of the protestors could not be 
considered as the matter of news and current affairs that constituted the subject of the 
broadcast;  
 

• The Committee noted that the protestors entered the camera shot after the interview had 
commenced, moved during the interview and could be heard talking. Accordingly the 
presenter/production team was required to react to their presence and make a judgment 
call as to whether to proceed with the interview in a situation where the protestors were a 
prominent part of the shot, positioned as they were directly behind the interviewee; 
 

• Editorial decisions taken during live or pre-recorded interviews are a matter for the 
broadcaster. In this instance, the presenter/production team evidently believed that the 
presence of the protestors in close proximity to the interview was interfering with the 
conduct of the interview and chose to end the interview as a result. A decision such as 
this rest solely and appropriately with the broadcaster. In this regard, the Committee 
noted that the presenter clearly linked the decision to end the interview with what he 
considered to be the ‘distraction’ being caused by the protestors;  

 
• The Committee was of the view that the presenter could have handled the situation in a 

better manner and avoided the use of the term “idiots” to describe the protestors. 
However, on viewing the broadcast, the Committee was of the opinion that the term used 
arose out of frustration at the distraction that he reasonably believed the protestors were 
causing and could not be seen as a comment on the message that the protestors wished 
to communicate; 
 
 

www.bai.ie 27 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

• In reaching this decision, the Committee had regard to the fact that the presenter’s use of 
the term “idiots” was clearly linked to his description of the presence of the protestors as 
a distraction. The Committee also had regard to the fact that the interview in question 
was unrelated to the message of the protestors and that the presenter was clearly 
dealing with a technical issue linked to, as he saw it, the disruption in the quality of the 
interview being broadcast live. The actions of the protestors did not constitute the subject 
matter of the interview and the presenter’s comments upon those actions were therefore 
not subject to the relevant regulations regarding news and current affairs broadcasting.  
In view of this, the Committee did not agree with the complainant that the presenter was 
expressing his own views such that a partisan position was being advocated, contrary to 
the requirements of section 4.22 of the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality 
in News and Current Affairs; 
 

• In summary, it was the opinion of the Committee that the presenter’s comments could not 
be considered to infringe broadcasting rules on fairness, objectivity and impartiality as set 
out in the Broadcasting Act or the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs;   
 

• Having regard to the above points, the Committee did not agree with the complainant that 
the presenter’s comment infringed the rules of the BAI Code of Programme Standards in 
respect of commonly held standards, protection of groups and individuals in society or 
factual programming. Accordingly, all aspects of the complaint have been rejected. 

www.bai.ie 28 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Complaint made by:  Ms. Pamela Flynn                                                               Ref. No. 110/13 
 
Station:    

 
Programme:    

 
Date: 

  

RTÉ One 6.01 News   27 November 2013  
   
 
Complaint Summary: 
Ms. Flynn’s complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, 48(1)(a)fairness, objectivity 
and impartiality in current affairs) and the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality- Rules 
4.1, 4.2 and 4.22. 
 
The complainant refers to comments made by the presenter when he referred to protesters, who 
could be seen in the background during an interview, as “idiots”.  The complainant wonders if 
protesters are now not allowed to protest or is it just that RTÉ does not allow footage to be shown 
of people calling for Bondholders to be ‘”burned”. 
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
RTÉ states that the presenter was interviewing an economist, Ronan Lyons, outside 
Government buildings when a number of protesters walks into shot behind him during live 
transmission and began moving about.  The studio team believed the result was very 
distracting and made the interview difficult to follow for the audience.  RTÉ is also obliged to 
consider the welfare of the guest/correspondent and cameraman in situations like this.  A 
decision was taken to conclude the interview earlier than planned and the presenter 
communicated this.  He then made an off the cuff remark caused by the frustration of having 
to cut the interview short.  His remark was solely about the interruption to the live broadcast 
and was not in any way a reference to the subject of the protest or the right of people 
generally to protest.  The comment came in the heat of the moment but RTÉ accepts it would 
be better if the remark had not been made. 
 
Response to BAI: 
RTÉ states that approximately 80 seconds into this live interview, from a position on Merrion 
Street across the road from Government Buildings, three people, one carrying a cut-out mask 
of the Taoiseach’s face, another a placard saying ‘Burn the Bonds not the Billions’, walked 
into the background of the shot, close to the interviewee.   

 
Two of the individuals moved about, talking to each other.  The third person initially held the 
placard in full vision to one side of the shot and then moved to hold it directly behind the 
interviewee’s head, where its wording was partially obscured.   
 
At this point, the presenter said: “I’ll tell you what, Ronan, I’m going to stop that there because 
the idiots behind you are a bit of a distraction so we’ll try and get rid of those and come back 
to you if we can.” 
 
 
 

www.bai.ie 29 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

The broadcaster states that the production decision to abandon the interview was done in the 
interests of the safety of the interviewee and crew in a situation which had become 
unpredictable and potentially uncontrollable and also having judged that the behaviour of the 
individuals in the background was so distracting as to make the interview valueless to the 
viewer.  
 
In conveying the decision, the presenter’s frustration at having to cut short the interview was 
unfortunately and spontaneously expressed in the use of one word – “idiots” – in an otherwise 
factual statement.   
 
The broadcaster states that a viewing of the item makes it clear that: 

 
• The individuals who entered shot were not engaged in an organised protest but were 

making improvised use of the live broadcast to appear on national television.  Their 
behaviour was therefore unpredictable and, on a busy city street, potentially hazardous.  
RTÉ news reports, live and otherwise, frequently include in shot organised protests behind 
reporter and/or interviewees.  This was not such a protest. 

 
• While their point of view was conveyed to some extent by the presence of the placard 

stating ‘Burn the Bonds not the Billions’, it was the distracting nature of the individuals’ 
movements, including talking to each other and holding the placard behind the 
interviewee’s head, which obliged the abandoning of the interview. 

 
• The presenter’s use of the term “idiots” was in reference to the behaviour of the individuals 

who had entered the shot and caused the termination of the interview, not to their point of 
view, insofar as it was discernible.  There was no reference to a topic which is the subject 
of the Broadcasting Act 2009 or of the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.      

 
The following day, 28 November, a statement was issued by the Communications Manager of 
RTÉ News & Current Affairs on behalf of Mr. Dobson which stated: 
 
“I never meant to cause offence with my remarks last night which were in reference to the 
interruption of interview during a live broadcast rather than the topic of any protest.” 

  
Decision of the Compliance Committee 
The Committee considered the broadcast and the submissions from the broadcaster and the 
complainant. Following its review of the material provided the Committee has decided to reject 
the complaint. In reaching this decision, the Committee had regard to the following:- 
 

• The programme item in question was linked to rises in property prices, in particular in the 
Dublin area. It entailed a live interview between the presenter, who was in the studio, and 
an economist standing outside Government buildings, about the reasons for this price 
rise. In this context, the Committee noted that the interview was not discussing the issue 
of the ‘bailout’ of the Irish economy, the issue that the protesters standing behind the 
interviewee were focused on, nor was the interview intended in any way as coverage of a 
protest.  Hence, the actions of the protestors could not be considered as the matter of 
news and current affairs that constituted the subject of the broadcast; 

www.bai.ie 30 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
• The Committee noted that the protestors entered the camera shot after the interview had 

commenced, moved during the interview and could be heard talking. Accordingly the 
presenter/production team was required to react to their presence and make a judgment 
call as to whether to proceed with the interview in a situation where the protestors were a 
prominent part of the shot, positioned as they were directly behind the interviewee; 

 
• Editorial decisions taken during live or pre-recorded interviews are a matter for the 

broadcaster. In this instance, the presenter/production team evidently believed that the 
presence of the protestors in close proximity to the interview was interfering with the 
conduct of the interview and chose to end the interview as a result. A decision such as 
this rest solely and appropriately with the broadcaster. In this regard, the Committee 
noted that the presenter clearly linked the decision to end the interview with what he 
considered to be the ‘distraction’ being caused by the protestors;  

 
• The Committee was of the view that the presenter could have handled the situation in a 

better manner and avoided the use of the term “idiots” to describe the protestors. 
However, on viewing the broadcast, the Committee was of the opinion that the term used 
arose out of frustration at the distraction that he reasonably believed the protestors were 
causing and could not be seen as a comment on the message that the protestors wished 
to communicate;  

 
• In reaching this decision, the Committee had regard to the fact that the presenter’s use of 

the term “idiots” was clearly linked to his description of the presence of the protestors as 
a distraction. The Committee also had regard to the fact that the interview in question 
was unrelated to the message of the protestors and that the presenter was clearly 
dealing with a technical issue linked to, as he saw it, the disruption in the quality of the 
interview being broadcast live.   The actions of the protestors did not constitute the 
subject matter of the interview and the presenter’s comments upon those actions were 
therefore not subject to the relevant regulations regarding news and current affairs 
broadcasting.   In view of this, the Committee did not agree with the complainant that the 
presenter was expressing his own views such that a partisan position was being 
advocated, contrary to the requirements of section 4.22 of the BAI Code of Fairness, 
Objectivity and Impartiality in News and Current Affairs; 
 

• In summary, it is the Committee’s opinion that the presenter’s comments could not be 
considered to infringe broadcasting rules on fairness, objectivity and impartiality as set 
out in the Broadcasting Act or the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.  Accordingly, the complaint has been rejected. 

www.bai.ie 31 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Complaint made by:  Mr. Alan Lawes                                                                       Ref. No. 2/14 
 
Station:    

 
Programme:    

 
Date: 

  

RTÉ One 6.01 News 27 November 2013  
   
 
Complaint Summary: 
Mr. Lawes complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, Section 48(1)(a)fairness, 
objectivity and impartiality in current affairs) and under the BAI Code of Fairness, Objectivity and 
impartiality - Rules 4.1 and 4.2 
 
The complainant refers to comments made by the presenter during this programme. The 
complainant states that the presenter referred to the protestors, who were silently holding a 
placard up in the distance during a live broadcast, as “idiots”.  The complainant further states that 
these protesters were there to hear their own Bill by the Ballyhea group, being put to the Dáil by 
the independent TDs in the Technical Group. The complainant believes the presenter’s comments 
belittled their extremely important cause which was still being discussed and could have influenced 
the outcome of the live debate by his negative comments. 
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
RTÉ states that the presenter was interviewing an economist, Ronan Lyons, outside 
Government buildings when a number of protesters walks into shot behind him during live 
transmission and began moving about.  The studio team believed the result was very 
distracting and made the interview difficult to follow for the audience.  RTÉ is also obliged to 
consider the welfare of the guest/correspondent and cameraman in situations like this.  A 
decision was taken to conclude the interview earlier than planned and the presenter 
communicated this.  He then made an off the cuff remark caused by the frustration of having 
to cut the interview short.  His remark was solely about the interruption to the live broadcast 
and was not in any way a reference to the subject of the protest or the right of people 
generally to protest.  The comment came in the heat of the moment but RTÉ accepts it would 
be better if the remark had not been made. 
 
Response to BAI: 
RTÉ states that approximately 80 seconds into this live interview, from a position on Merrion 
Street across the road from Government Buildings, three people, one carrying a cut-out mask 
of the Taoiseach’s face, another a placard saying ‘Burn the Bonds not the Billions’, walked 
into the background of the shot, close to the interviewee.  Two of the individuals moved about, 
talking to each other.  The third person initially held the placard in full vision to one side of the 
shot and then moved to hold it directly behind the interviewee’s head, where its wording was 
partially obscured.  At this point, the presenter said: “I’ll tell you what, Ronan, I’m going to stop 
that there because the idiots behind you are a bit of a distraction so we’ll try and get rid of 
those and come back to you if we can.” 
 
 
 

www.bai.ie 32 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

The broadcaster states that the production decision to abandon the interview was done in the 
interests of the safety of the interviewee and crew in a situation which had become 
unpredictable and potentially uncontrollable and also having judged that the behaviour of the 
individuals in the background was so distracting as to make the interview valueless to the 
viewer.  
 
In conveying the decision, the presenter’s frustration at having to cut short the interview was 
unfortunately and spontaneously expressed in the use of one word – “idiots” – in an otherwise 
factual statement.   
 
The broadcaster states that a viewing of the item makes it clear that: 

 
• The individuals who entered shot were not engaged in an organised protest but were 

making improvised use of the live broadcast to appear on national television.  Their 
behaviour was therefore unpredictable and, on a busy city street, potentially hazardous.  
RTÉ news reports (live and otherwise), frequently include in shot organised protests 
behind reporter and/or interviewees.  This was not such a protest. 

 
• While their point of view was conveyed to some extent by the presence of the placard 

stating ‘Burn the Bonds not the Billions’, it was the distracting nature of the individuals’ 
movements, including talking to each other and holding the placard behind the 
interviewee’s head, which obliged the abandoning of the interview. 

 
• The presenter’s use of the term “idiots” was in reference to the behaviour of the individuals 

who had entered the shot and caused the termination of the interview, not to their point of 
view, insofar as it was discernible.  There was no reference to a topic which is the subject 
of the Broadcasting Act 2009 or of the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs.      

 
The following day, 28 November, a statement was issued by the Communications Manager of 
RTÉ News & Current Affairs on behalf of Mr. Dobson which stated: 
 
“I never meant to cause offence with my remarks last night which were in reference to the 
interruption of interview during a live broadcast rather than the topic of any protest.” 

  
Decision of the Compliance Committee 
The Committee considered the broadcast and the submissions from the broadcaster and the 
complainant. Following its review of the material provided the Committee has decided to reject 
the complaint. In reaching this decision, the Committee had regard to the following:- 
 

• The programme item in question was linked to rises in property prices, in particular in the 
Dublin area. It entailed a live interview between the presenter, who was in the studio, and 
an economist standing outside Government buildings, about the reasons for this price 
rise. In this context, the Committee noted that the interview was not discussing the issue 
of the ‘bailout’ of the Irish economy (the issue that the protesters standing behind the 
interviewee were focused on). The interview was also not discussing the Bill being 
discussed in Dáil Éireann on the evening of the interview and was also not intended in 
any way as coverage of a protest;.   

www.bai.ie 33 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Hence, the actions of the protestors could not be considered as the matter of news and 
current affairs that constituted the subject of the broadcast; 

 
• The Committee noted that the protestors entered the camera shot after the interview had 

commenced, moved during the interview and could be heard talking. Accordingly the 
presenter/production team was required to react to their presence and make a judgment 
call as to whether to proceed with the interview in a situation where the protestors were a 
prominent part of the shot, positioned as they were directly behind the interviewee, and 
not at a distance as contended by the complainant; 
 

• Editorial decisions taken during live or pre-recorded interviews are a matter for the 
broadcaster. In this instance, the presenter/production team evidently believed that the 
presence of the protestors in close proximity to the interview was interfering with the 
conduct of the interview and chose to end the interview as a result. A decision such as 
this rest solely and appropriately with the broadcaster. In this regard, the Committee 
noted that the presenter clearly linked the decision to end the interview with what he 
considered to be the ‘distraction’ being caused by the protestors;  

 
• The Committee was of the view that the presenter could have handled the situation in a 

better manner and avoided the use of the term “idiots” to describe the protestors. 
However, on viewing the broadcast, the Committee was of the opinion that the term used 
arose out of frustration at the distraction that he reasonably believed the protestors were 
causing and could not be seen as a comment on the message that the protestors wished 
to communicate; 

 
• In reaching this decision, the Committee had regard to the fact that the presenter’s use of 

the term “idiots” was clearly linked to his description of the presence of the protestors as 
a distraction. The Committee also had regard to the fact that the interview in question 
was unrelated to the message of the protestors and that the presenter was clearly 
dealing with a technical issue linked to, as he saw it, the disruption in the quality of the 
interview being broadcast live. The actions of the protestors did not constitute the subject 
matter of the interview the presenter’s comments upon those actions were therefore not 
subject to the relevant regulations regarding news and current affairs broadcasting. As 
such, the presenters comment were not viewed by the Committee as those that might 
belittle the content of a Bill being discussed that evening in Dáil Éireann (and which 
provided the contest for the presence of the protestors) or would be likely to influence the 
outcome of the Dáil debate; 
 

•  In view of the above, it was the Committee’s view that the presenter’s comments could 
not be considered to infringe broadcasting rules on fairness, objectivity and impartiality as 
set out in the Broadcasting Act or the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in 
News and Current Affairs. Accordingly, the complaint has been rejected. 

 
 

www.bai.ie 34 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

 
Resolved at Executive Complaints Forum 
 
Complaint made by:  Mr. John Flynn                                                                   Ref. No. 111/13 
 
Station:    

 
Programme:    

 
Date: 

RTÉ Radio 1 Mooney 12 November 2013 
 
Complaint Summary: 
Mr. Flynn’s complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(b) and the 
Code of Programme Standards: sections 2.2 (due care) and 2.3 (protection for children). 
 
The complainant states that at around 4pm there was a broadcast on the treatment and detection 
of Sexually Transmitted Diseases (STDs).  He states that during this item the reporter 
accompanied a man to an STD Clinic where he was being examined for STDs.  He states that 
both the man and the medical practitioner were interviewed and discussed in detail the physical 
symptoms of STDs and the invasive techniques used to assess whether an STD was prevalent.  
The complainant found this content to be wholly inappropriate for both the show and for the 
timeslot.  He states it has to be borne in mind that the Mooney show is a family show which often 
covers children’s topics.  In this regard, he cites a recent programme that included a drawing 
competition for children and another featuring a competition for schools where both teachers and 
children were interviewed.  He also states that the programme, in conjunction with its Friday guise 
‘Mooney Goes Wild’, covered many topics aimed at children and schools. In view of this, he states 
that it is 100% safe to assume that many children of a primary school age would be listening to the 
programme and that content such as that about which his complaint is concerned was therefore 
inappropriate. 
 
In addition, the complainant states that at the end of the piece, the presenter inquired as to 
whether the interviewee practiced ‘Safe Sex’ with a condom, upon which the man stated that he 
did not.  The complainant states that the man in the report said that both he and his partner had 
discussed the use of a condom and decided that both were happy to have unprotected sex. The 
complainant states, in his opinion, the programme item endorsed this decision. The complainant 
further states that the presenter then informed listeners that the man in question has HIV/AIDS. 
 
Finally, the complainant states that the presenter justified the piece by saying it was done as a 
public health matter.  While agreeing that it may be a public health matter, the complainant 
questions whether it was a suitable health topic for a programme targeted at all of the family, 
including children.  The complainant also states that the presenter also justified it by saying that he 
gave two warnings in advance of playing the interview and recording.  The complainant states that 
he missed the warnings at the start of the programme. 
 
Broadcaster’s Response: 
 

Initial response to complainant: 
 RTÉ acknowledged Mr. Flynn’s complaint and said they would follow it up within twenty 

working days.  This further response was not forthcoming. 
 

 

www.bai.ie 35 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Response to BAI: 
RTÉ states listeners to Mooney will be aware of its varied editorial agenda, ranging from light 
entertainment to all kinds of sensitive, controversial and even taboo topics.  For example, 
recent subjects in the latter categories have included: 
 
• The devil and exorcism 
• Divorce and family relationships 
• A woman dying of cancer preparing her children for her death 
• Euthanasia 
• Taking the “Christ” out of Christmas. 

 
The broadcaster states that the audience for Mooney is predominantly adult with older adults 
being in the majority.  The most recent data from the JNLR (Oct 2012 to Sept 2013) indicates 
the composition of the audience as:  
 
• 63% of the audience is aged over 55 
• 31% aged between 35 and 54  
• 6% aged between 15 and 34. 

 
The broadcaster states that the item complained of was occasioned by National Sexual 
Health Awareness Week (SHAW).  It consisted of an interview with a consultant in 
Genitourinary and HIV Medicine, St. James Hospital, a spokesperson for SHAW, and a 
recording of a consultation by the consultant with a patient suffering from HIV. The 
broadcaster also states that although its editorial format and agenda is aimed at an adult and 
not a children’s audience, the Mooney production team is aware of the possibility of children 
being present when their adult carers are listening.  For that reason, as well as the possibility 
of certain adult listeners preferring not to engage with the topic, two clear warnings were 
given in advance of the item.  The first warning was given before the Nuacht bulletin which 
preceded the item, the second immediately after Nuacht and before the commercial break 
which led into the item.   
 
In keeping with Content Principles 2.2 and 2.3 of the BAI Code of Programme Standards, due 
care to protect the audience from undue offence and from harm and to protect children from 
exposure to inappropriate material was exercised through the use of these prior warnings.   
 
The broadcaster states that for older teenagers in the programme’s 15-34 listenership, the 
item would have served to educate in a responsible manner, echoing the theme of this year’s 
SHAW that “honest, supportive and inclusive communication is vital when it comes to our 
sexual health and sexuality.”   
 
And in keeping with the programme’s audience profile, the issue of sexual health for the over-
50s – including residents in care homes – was explored, as was the non-use of condoms by a 
HIV sufferer in encounters with a consenting adult, in both cases highlighting the importance 
of personal responsibility in all consenting relationships. 
 

www.bai.ie 36 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

In addition, the broadcaster states that the handling of the topic was responsible and not at all 
sensational or gratuitously graphic.  It included a direct exploration of the prevalence of 
sexually transmitted infections, the drugs and treatments available, the general prognosis for 
those who seek help and the public health challenges involved.  The references to “discharge 
from penis” and “back passage”, paraphrased in the complaint, occurred during the recorded 
consultation between doctor and patient and were entirely in the context of a responsible 
clinical conversation without undue attention being drawn to them.  Had the carers of children 
not already decided that the item was unsuitable listening, it is extremely doubtful that any 
such children would have understood the medical terminology used in a matter-of-fact 
manner.  
 
The broadcaster states that following the interview, the presenter read out a number of texts 
from listeners – some critical of the inclusion of the item, others complimentary, reflecting 
accurately the balance of negative and positive comment received.  He did so with a 
characteristic lightness of touch and reiterating the non-judgemental standpoint of a 
consultant but did not make fun of those who objected to the item; indeed at one point, in 
response to a text criticising the objectors, he supported their entitlement to do so. 
 
The broadcaster states that this item on a national health initiative was an important piece of 
public service broadcasting, helping to demystify questions around STIs and bringing to public 
attention the fact that clinicians are non-judgemental and thus encouraging patients to tell the 
truth in what are notoriously difficult, personal, intimate and secret matters with considerable 
social and public health repercussions. 

           
Decision of the Executive Complaint Forum 
When considering the complaint, the members of the Forum reviewed the broadcast, the 
submissions of the complainant and the broadcaster.  The Forum also had regard to the 
Broadcasting Act 2009, section 48(1)(b) Harm & Offence: (Code of Programme Standards – 
sections 2.2 (due care) and 2.3 (protection of children).  
 
The complaint relates to a broadcast on the treatment and detection of Sexually Transmitted 
Diseases (STDs).  The complainant stated that during the item, a reporter accompanied a man to 
an STD Clinic where he was being examined and both he and the medical practitioner were 
interviewed.  The items discussed detailed the physical symptoms of STDs and the invasive 
techniques used.  The complainant found the content to be wholly inappropriate for both the show 
and for the timeslot.  The complainant further stated that it has to be borne in mind that the 
Mooney show is a family show which often covers children’s topics. 
 
Following a discussion, the Forum was of the view that the broadcast was an educational public 
service piece, broadcast during Sexual Awareness Week, which looked at health issues in relation 
to sexually transmitted diseases.  There were two warnings at the top of the programme; before 
Nuacht and again afterwards.  
 
The programme was clear on what the topic was about throughout the broadcast and the subject 
of the interview was well flagged.  The content was not overly detailed.  It was also felt that the 
method of presentation was not as explicit as the complainant had stated.  The programme was 
broadcast between 3 - 4pm, but given the clear warnings provided, parents would have been 
aware throughout the broadcast of the nature and content of the show.  

www.bai.ie 37 



Broadcasting Complaints Decisions 
 

Although there may have been children among the audience, many would be passive listeners and 
therefore, much of the discussion would have gone over their heads. 
 
The Forum also had regard to the matter of audience expectation in which a wide range of topics 
are covered on Mooney.  Given all of the above, the Forum was of the view that the complaint did 
not raise issues that required further consideration, and accordingly, the complaint did not require 
further investigation. 
 
 
 
 
  

www.bai.ie 38 



   
 

 

www.bai.ie 39 


